بسیاری از نویسندگان تازهکار تصور میکنند که نوشتن کتابهای کودکان راه آسانی برای شروع راه نویسندگی است. هر چند کتابهای کودکان معمولا خیلی کوتاهتر از کتابهای بزرگسالان هستند و بیشتر حجم آنها را تصویر تشکیل میدهد تا کلمه و از این جهت نوشتن آنها آسانتر به نظر میرسد اما در حقیقت نوشتن برای بچهها کاری کارستان است.
نویسندگان کودک نه تنها به مهارتهای نویسندگی برای بزرگسالان و درک دنیای آنها نیاز دارند، بلکه باید بتوانند دنیا را از چشم کودکان هم ببینند و با آگاهی یک بچهی نوپای پرجنب و جوش و یا با چشمان نوجوانی حیران و جویای تجربه به همه چیز نگاه کنند.
بهترین کتابهای کودکان، کتابهای بزرگسالانی نیستند که فقط یکی دو درجه رقیق شدهباشند. بلکه این کتابها با صدایی خاص حرف میزنند. صدایی که برای مخاطب کودک آشناست و با آن ارتباط برقرار میکنند. کتابهای کودک و نوجوان آثار ادبی هستند و نوشتن آنها به هیچوجه یک کار سرسری نیست. بسیاری از این کتابها به مسائل اجتماعی، عاطفی، نژادی، زیست محیطی و… میپردازند و از این طریق ضمن آموزش دادن به کودکان، آنها را سرگرم میکنند.
ویژگیهای یک نویسندهی موفق ادبیات کودک و نوجوان
برای اینکه یک نویسندهی موفق کودکان باشیم باید همیشه به خاطر بسپاریم که برای چه کسانی قلم به دست گرفتهایم. نویسندگان کودک معمولا برای همکوک شدن با مخاطبانشان به دوران بچگی خودشان فکر میکنند و سعی میکنند اسباببازیها، رنگها، بازیها، علایق و حتی عواطف و زبان و احساسات آن دوران را به خاطر بیاورند. البته بخش عمدهای از خاطرات دوران کودکی همهی ما به فراموشی سپرده شده اما اگر با دقت به تماشای بچهها بنشینیم حتما درمییابیم که چه چیزهایی آنها را جذب و خشنود میکند و یا احتمالا آشفته و ناراحتشان میسازد.
میتوانیم چیزهایی را به خاطر بیاوریم که در کودکی به آنها علاقه داشتیم و به این فکر کنیم که چه چیزی در آنها بود که اینطور ما را به دنیای خاص خودش جذب میکرد. همچنین خواندن آثار کلاسیک موفق کودک و نوجوان که بچهها قرنها عاشق آنها بودهاند راه بسیار خوبی است تا بفهمیم چه مطالبی برای مخاطبان ما اهمیت دارد.
طبقهبندی کتابهای کودکان
این کتابها را اغلب برحسب سن خوانندگانشان طبقهبندی میکنند. بعضی نویسندهها فقط برای یک مقطع سنی خاص مینویسند چون یک دوره از کودکیشان را بهتر به خاطر میآورند و با آن احساس راحتی بیشتری میکنند برخی هم فرزندانشان در آن مقطع سنی هستند و از آنجا که هر روز با آنها زندگی میکنند و سر و کله میزنند پس این مقطع زمانی را بیشتر میشناسند. البته همهی نویسندگان هم محدود نیستند و برخی برای دو یا سه ردهی سنی کتاب مینویسند و با جمعیت بیشتری از کودکان ارتباط میگیرند.
این طبقهبندی براساس ویژگیهای هر دوران است. دوران نخستین زندگی کودک که او خردسال محسوب میشود را میتوان به دو دورهی پیش از یادگیری زبان و پس از آن تقسیم کرد. در دوران نخست کودک بیشتر به تصویر علاقه دارد و در دورهی دوم روابط منطقی را تا حدودی درک میکند اما توانایی درک حوادث پیچیده را ندارد. این تواناییها رفته رفته با افزایش سن بیشتر میشود و آثار نوشتهشده هم متناسب با آنها تغییر میکند.
کتابهایی برای کودکان خردسال
با اینکه چندسال طول میکشد تا خردسالان بتوانند خود کتاب بخوانند اما از صدای کلماتی که دیگران برای آنها میخوانند خوششان میآید. والدینی که میخواهند محیط پراحساسی برای نوزاد و یا فرزند خردسال خود فراهم کنند به دنبال کلمات و عباراتی میگردند که گوشنواز باشند. این کتابها، کلمات و صداهای موزون را به کار میبرند تا توجه خردسالان را جلب کنند، به آنها اطمینان و آرامش بدهند و کمکشان کنند تا با خانواده ارتباط بهتری بگیرند. این کتابها معمولا مجموعهی مصوری از لالاییها، اشعار موزون کودکان و قصههایی معمولی هستند که برای خردسالان با لحن معمولی و یا با آواز خوانده میشوند.
از این دسته کتابها میتوان به مجموعه کتاب ارتباط با کودک اشاره کرد که شامل چهار کتاب مادر و دختر، پدر و دختر، مادر و پسر و پدر و پسر است. روایت موزون این کتابها میکوشد تا از زبان والدین، عشق و محبت سرشار آنها به کودک را توصیف کند و موجب دلبستگی بیشتر بین آنها بشود.
کتابهایی برای کودکان نوپا
همین که بچهها کمی بزرگتر شدند و بنا را بر راه رفتن و دویدن گذاشتند دیگر با همهچیز کار دارند. در این سن، کودکان از گوش سپردن به کتابهایی که کلمات و تصاویر در آن به دقت انتخاب شده و گوش و چشمنواز باشد، لذت میبرند. در این مقطع، بچهها روابط منطقی را تا حدودی میفهمند اما در درک حوادث پیچیده ناتوان هستند. آنها دوست ندارند که مدت زمان زیادی بنشینند و به یک داستان گوش بدهند. پس معمولا داستان و موضوع آن باید بسیار کوتاه باشد و در کنار تصویرهای بزرگ و خوش آب و رنگ قرار بگیرد. برای افزایش مهارت زبانی هم باید داستان با کلماتی ساده و همراه با قافیه و تکرار بیان شود تا بچهها بتوانند به راحتی آنها را فرابگیرند.
کتابهای بچههای نوپا بیشتر بر روی رابطهی آشنا برای بچهها یعنی رابطهی بین کودک و پدر مادر تاکید میکنند. گاهی هم شخصیتهای داستان از دنیای حیوانات انتخاب میشوند و مثل آدمها با بچهها حرف میزنند. برخی کتابها هم چندان داستانی نیستند بلکه به معرفی کلمات و مفاهیم میپردازند. این کتابها ممکن است حتی بیکلام باشند و صرفا تصاویری خوش رنگ و نگار را ارائه بدهند.
کتابهای مصور برای بچههای کودکستانی و دبستان
کتابهای مصوری که برای بچههای کودکستانی و دبستانی تنظیم میشود معمولا بیشتر از کتابهای بچههای نوپا به داستان متکی هستند و بچههایی که تا حدودی لغات و اصطلاحات را آموختهباشند از دنبال کردن شخصیتها در خلال داستان و حوادث لذت میبرند.
کلمات این کتابها بیشتر از کتابهایی است که برای کودکان نوپا تهیه میشود و متوسط تعداد کلماتشان هزار کلمه است. هرچند، برخی تنها ۱۵۰ کلمه یا کمتر دارند. در این کتابها تصاویر بیشتر جذاب هستند و بار معانی بر دوش آنهاست. از آنجا که تعداد کلمات کم است پس باید به دقت انتخاب شوند و برای شنوندگان کم سنوسال جذاب باشند. هیچ کلمهای نباید اضافی باشد. این داستانها باید یکراست سر اصل مطلب بروند و فوری احساس شنونده را در چنگ بگیرند و با ایجاد حس تعلق، خوانندهی کنجکاو را تا پایان داستان با خود همراه بکنند و در نهایت به پایانی خوب و راضیکننده برسانند.
برای خلق این کتابها لازم نیست که شما به عنوان نویسنده لزوما تصویرگر هم باشید. ناشر کتاب، خود تصویرگر مناسب مییابد. حال اگر تصاویر طراحیشده مناسب نبود. آن وقت نویسنده باید بگوید که چگونه تصاویر کتابش ترسیم شوند تا داستانی که به خودی خود کامل است، اعمال و شخصیتهایش هم تصویری بشوند.
در هر صفحه از این کتابها معمولا ۱۰۰ کلمه بیشتر وجود ندارد و هر چند کلمه هم که وجود داشتهباشد بازهم باید فضای کافی برای تصویر در نظر گرفته شود. موضوعات این کتابها باید مورد علاقهی بچهها باشد و میتواند به موضوعاتی ارزشمند هم بپردازد. از این دست کتابها میتوان به کتاب داستان فطرس اشاره کرد.
وقتی بچهها کمی بزرگتر شدند و میخواهند به دنیای کتابخوانی قدم بگذارند کتابهایشان میتواند کمی پیچیدهتر و پرحادثهتر بشود و حجم نوشته در کمی افزایش یابد. خواندن اینکتابها به بچهها احساس توانمندی میدهد و با جملات کوتاه و سرراست آنها را به مطالعه و کتابخوانی ترغیب میکند. البته این آثار همچنان باید مصور باشند. از این دست کتابها میتوان به کتاب مادر، ضریح، کبوتر، راز دعبل، سلام بر وحی، ارمغانی از آسمان و نمازی دیگر اشاره کرد.
ورود به دنیای نوجوانی
رفته رفته با افزاش سن کودک و نزدیکشدن به دوران نوجوانی اهمیت داستان در کتاب پررنگتر میشود و حجم تصاویر کاهش مییابد. کتابهای فصلدار بسیاری در این سنین برای بچهها تهیه میشوند که از نمونههای جهانی آن میتوان به مجموعه داستان “رامونا”، “هری پاتر” و مجموعه داستان “بچههای بدشانس” اثر لمونی اسنیکت اشاره کرد.
فصلهای این داستانها به حدی کوتاه هستند که نوجوان در یک نشست میتواند آن را تمام کند. این کتابها معمولا به روابط بین دوستان، حیوانات، موقعیتهای سخت زندگی، آشفتگیهای خانوادگی و ماجراجوییهای طنزآمیز میپردازند. در اینجا شخصیتها هم بیشتر رشد و نمو میکنند و هم جامعترند. داستانهای این چنینی میتوانند به تجربیات نوجوانی، خواستهها و نیازها و رویاهای نوجوانان بپردازند. برای مثال رامونا دخترکی شلوغکار و شنگول و بامزه است که فکر میکند خودش به تنهایی میتواند اتوبوس مدرسه را براند. قلدرمآبانه با خواهرش دعوا میکند و به سرعت درگیر حوادث و موقعیتهایی میشود که برای کودکان بسیار آشنا میباشد.
نوع دیگری از کتابهای این چنینی قالب جذاب کمیک را بر میگزینند و نوجوانان را با تصاویر و دیالوگها به دل حوادث و اتفاقات میبرند. این نوع کتابها به دنیای کارتون و انمیشین بیشتر نزدیک هستند تا رمان. از این دست کتابها میتوان به مجموعه کتاب سهراب بزرگ مرد کوچک، مجموعه گلبرگ، شاهزاده کوچولو و مولوینامه اشاره کرد. این کتابها میتوانند نوجوانان را به دنیایی فانتزی ببرند یا آنها را درگیر تجربههای دوران بزرگسالی بکنند.
کتاب برای نوبالغان
بچههایی که به سالهای آخر راهنمایی و دوران خستگیناپذیر نوجوانی وارد میشوند داستانی جذبشان میکند که از لحاظ سرشت خیلی شبیه به رمانهای بزرگسالان است. داستانهایی که دربردارندهی ماجراهای عاشقانه ( البته نه عشق بیپرده)، ارزشها، تخیلات (داستانهای فانتزی)، دوستیها، زندگی خانوادگی و … هستند و گاهی خواننده را درگیر حوادث پیچیدهای میکنند که احساسات او را به شدت برمیانگیزند. علایق بچههای دبیرستانی مانند ورزش، نمایش، رفتن به باشگاه و گردش و … باید جایی در طرح داستان داشتهباشند و قهرمانهای قصه از بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ ساله انتخاب بشوند. از نمونههای مشهور کلاسیک و جهانی این نوع داستانها میتوان به کتاب “آرزوهای بزرگ” اثر چارلز دیکنز و کتاب “اما” اثر جین آستین اشاره کرد.
آثار غیر داستانی جذاب برای کودک و نوجوان
هرچند کودکان در هر سنی که باشند از لم دادن و شنیدن داستانهای جذاب لذت میبرند اما خیلی از آنها هم عطش سیریناپذیری برای به دست آوردن اطلاعات دارند. حتی کم سن و سالترین بچهها هم دوست دارند چیزهایی از اتومبیلها، کامیونها، گربهها، دایناسورها و… بدانند. این کتابها ساعاتی لذتبخش برای بچهها فراهم میکنند و به آنها این امکان را میدهند تا به کشف دنیاهای تازه بپردازند. این کتابها میتوانند در مورد هر موضوعی نوشته شوند. تصاویر در آنها اهمیت زیادی دارند و به شناخت کاملتر بچهها از دنیای اطرافشان کمک میکنند.
نوشتن این کتابها هم کاری جذاب و هیجانانگیز است و هم راهی برای نویسندگان است تا به کار نویسندگی کودک و نوجوان بپردازند بیآنکه گرفتار پیچیدگی داستاننویسی مانند طراحی شخصیت، گفتوگو، صحنهپردازی و… بشوند. اگر میخواهید آثار غیر داستانی برای کودکان بنویسید چند نکتهی زیر را حتما در نظر بگیرید:
- موضوع شما باید متناسب با گروه سنی مد نظرتان باشد.
- نویسندهی کتاب باید یاد بدهد و از موعظه بپرهیزد.
- نویسنده خود باید از قبل در مورد موضوع به خوبی تحقیق کردهباشد.
- کتاب نباید حوزهی وسیعی را در بربگیرد. مثلا شرح کوتاه یک نبرد از یک جنگ کفایت میکند و لازم نیست تمام رویدادهای آن جنگ بیان بشود.
- موضوع کتاب باید به خوبی خواننده را جذب بکند.
از این دست کتابهامیتوان مجموعه کتاب ریاضی در طبیعت، ریاضی در علم، ریاضی در فضا و تجربههای علمی شگفتانگیز نیروها و حرکت از نشر آثار سبز را نام برد.
_____________________________________________________________________________________
منابع:
- وایتلی، کرول و چارلی شولمن(۱۳۹۱). همه چیز درباره نویسندگی خلاق
- www.tazeha.pub