کمیک استریپ

استودیو طراحی بساز! (قسمت دوم)

استودیو طراحی بساز

در قسمت اول به شما پیشنهاد کردیم که به عنوان یک کارتونیست حرفه‌ای، استودیو طراحی کوچکی برای خودتان دست و پا کنید. فضایی از منزل را به آتلیه‌ی شخصی‌تان اختصاص بدهید و چیدمان محیط را با یک میز و صندلی خوب و استاندارد شروع کنید. البته استودیوی شما فقط به میز و صندلی احتیاج ندارد. زندگی یک کارتونیست در میان انبوهی از کاغذ، مداد، قلم‌، رنگ و…. سپری می‌شود. پس در این متن هم با ما همراه شوید. در این جا قرارست اول سری به دنیای جذاب لوازم‌التحریر‌ها بزنیم و اقلام مورد نیاز را به شما معرفی بکنیم.

مداد، پیشکسوت عرصه‌ی نقاشی

مداد‌ها عالی‌اند. به خوبی اتود می‌کشند و خطوط نرم و خوش فرمی می‌آفرینند. اصلا هر جا که اسمی از طراحی و نقاشی در میان باشد این مداد‌ها هستند که به سرعت خودشان را می‌رساند و در چشم به هم زدنی دست به کار می‌شوند. 

شما می‌توانید طراحی‌های مدادیتان را در آخر با جوهر قلم‌گیری کنید و با یک اسکن ساده به صورت تصویری دیجیتال‌ در‌آورید. پس مدادی انتخاب کنید که بیش از حد سیاه نکند تا در آخر کار بتوانید خطوط اضافی را کامل پاک کرده و یک تصویر خوب و تمیز را اسکن کنید. 

راستی یادتان باشد که مداد طراحی شما اگر نشان B بالایی داشته‌باشد یعنی مغز مداد نرم‌تر است و خطوط پر‌رنگ‌تری بر‌جای می‌گذارد. بنابراین در آخر هم سخت‌تر پاک می‌شود و اگر مداد شما H بالایی داشته‌باشد یعنی مغز سخت‌تری دارد و خطوط کمرنگ‌تری بر‌جای می‌گذارد.

قلم‌ فلزی

قلم-طراحی

این قلم‌ها با نوک فلزی و دسته‌های غالبا چوبی خود یک رفیق خوب و همیشگی برای کارتونیست‌ها هستند. آن‌ها نوک فلزی قلم را در جوهر فرو می‌برند و به راحتی شروع به طراحی می‌کنند. البته کار کردن با این قلم‌ها دردسر‌هایی هم دارد. مثلا باید مراقب باشید که دست‌تان خدایی نکرده به خطوط خیس و جوهری برخورد نکند که در آن صورت با پخش شدن جوهر تمام زحماتتان به یکباره بر باد می‌رود.

راپید

انواع دیگر قلم‌ها مثل راپید، قلم میکرونی یا روان نویس هستند. این‌ها قلم‌های مناسبی برای طراحی هستند و ابزار مناسبی برای اغلب کارتونیست‌ها محسوب می‌شوند. 

قلم‌مو 

در کنار انواع قلم شما به قلم‌مو هم نیاز دارید. تا با کمک آبرنگ به خلق اثر بپردازید. هر چند قلم‌مویی مخصوص کارتونیست‌ها وجود ندارد اما اغلب آن‌ها از چنین قلم‌مو‌هایی استفاده می‌کنند. برای پیدا کردن یک قلم‌موی خوب می‌توانید از سایر کارتونیست‌ها و حتی فروشنده‌ی لوازم‌التحریر کمک بگیرید ولی در مجموع قلم‌مویی تهیه کنید که موهایش زود پراکنده و خراب نشود و با‌دوام باشد.

قلم مویی

جوهر 

وقتی کار شما با مداد به پایان رسید. در مرحله‌ی آخر می‌توانید خطوط را به کمک جوهر قلم‌گیری کنید. این کار به طراحی شما قوام می‌بخشد و تصویری خوب و واضح به دست می‌دهد که به راحتی قابلیت چاپ و تکثیر دارد. 

و اما کاغذ …

از تمام این ابزار هنگامی می‌توانید استفاده کنید که کاغذی در دسترس داشته‌باشید. کاغذ‌ها انواع مختلفی دارند و در طراحی شما موثر هستند. انتخاب کاغذ به نوع کار شما بستگی دارد اما در مجموع سعی کنید کاغذ‌هایی خوب و مرغوبی انتخاب نمایید. 

دیگر کار شما با مغازه‌ی لوازم التحریر تمام شده‌است، تقریبا ابزار و وسایل ضروری برای طراحی را به شما معرفی کردیم. علاوه بر این‌ها به فراخور کارتان می‌توانید از آبرنگ، پاستل، زغال طراحی، ماژیک راندو و… هم کمک بگیرید که همه‌ی این موارد بستگی به کار و سلیقه‌ی شما دارد. حالا دیگر با خیال راحت می‌توانید فهرست خودتان را بردارید و سری به مغازه‌ی لوازم‌التحریر فروشی بزنید. اما کمی صبر کنید. شما علاوه بر لوازم‌التحریر به وسایل مهم دیگری هم نیاز دارید. وسایلی مانند کامپیوتر، اسکنر و چاپگر که در قسمت آتی به آن پرداخته می‌شود. 

چند توصیه‌ی خودمانی برای استودیو طراحی شما

 خب دیگر ابزار و وسایل طراحی شما تقریبا کامل شده‌است فقط چند نکته‌ی کوتاه زیر را در نظر داشته باشید.

  1. سعی کنید آتلیه‌ی کوچکتان را منظم و مرتب نگه‌دارید. علی‌الخصوص که شما با کاغذ سر و کار دارید و به راحتی در عرض مدت کوتاهی می‌توانید در دنیایی از کاغذ‌ غرق بشوید. منظم بودن محیط برای وقت شما هم مفید است. در این صورت مجبور نیستید برای پیدا کردن هر وسیله کلی زمان بگذارید. 
  2. به هر وسیله جایگاه خاصی اختصاص بدهید. مثلا برای مداد، قلم، قلم‌مو و… هر کدام ظرف جداگانه‌ای در نظر بگیرید. یا اگر همه را در یک ظرف قرار می‌دهید آن را به چند بخش تقسیم کنید. 
  3. بعد از استفاده از هر وسیله آن را خوب تمیز کنید. مثلا قلم‌مویتان را بشویید یا جوهر نوک قلم را پاک بکنید. در مجموع سعی کنید وسایلتان را تمیز نگه‌دارید. چه اشکالی دارد هر چند وقت یکبار استودیو طراحی کوچکتان را گردگیری کنید و میز و کامپیوتر و… ر از شر گرد و خاک‌ها خلاص سازید. 

شما یک کارتونیست عالی هستید پس بهترین محیط را برای خودتان رقم بزنید. 

_________________________________________________________

  • کتاب طراحی کمیک و کارتون اثر برایان فیرینگتون ترجمه‌ی مهراد مجیدی 
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *